Uniikki sisäpiha on porilaiskorttelin erikoisuus

Toiseen kerrokseen rakennettava sisäpiha muodostaa asukkaille suojaisen viherkeitaan. Asunnoista avautuvat näkymät suoraan viikkarin kirjavien kattojen ylitse.

Pihakansi laajenee nykyisen työmaa-alueen ylle ja sisäpihasta muodostuu suojainen keidas. Asfaltoitu alue toimii pelastustienä, viheralueella on kuntolaitteita, lasten leikkipaikka, petanque- ja jättishakki-pelikentät. Sisäpihalla on myös yhteinen grillikatos ja suunnitteilla asukkaiden oma yrttimaa.

YIT:n uudessa kerrostalokorttelissa Porin Riihikedossa yhdistyvät kaupunki- ja lähiöasumisen kaikki puolet höystettynä nykyaikaisilla mukavuuksilla. Kaupungin palvelut ovat kivenheiton päässä, auton voi ajaa omaan parkkihalliin ja suojaisasta pihapiiristä voi nauttia ilman ulkopuolisten häiriötä.

– Yksi korttelin valttikortti on sijainti. Esimerkiksi uudelle kampukselle tulee matkaa 800 metriä. Keskustaan kävelee hetkessä. Nykypäivänä monet perheetkin muuttavat lähiöistä lähemmäs keskustaa, asiakaspalveluinsinööri Marja Jantunen huomauttaa.

– Rakennusteknisesti Pasaasikortteli on tarkkaan suunniteltu sellaiseksi, että asuntojen elinkaari olisi mahdollisimman pitkä. Autohallit ja -tallit ovat katutasossa, eivätkä kellarissa. Vesiputket, ilmanvaihto ja lämmitys on toteutettu siten, että korjaukset tai muutokset voidaan tehdä aina asuntokohtaisesti, projektipäällikkö Johanna Lehtinen jatkaa.

Asuntojen pohjaratkaisut vaihtelevat asukkaiden toiveiden mukaan yli 100 neliömetrin huoneistosta 24 neliömetrin yksiöön. Pasaasi-korttelista avautuu hieno näköala 5. osan kattojen ylle.

Ainutlaatuisen tästä korttelista tekee toisen kerroksen tasolle, autohallin katon ylle rakennettava sisäpiha, johon voidaan Lehtisen mukaan tehdä vaikka asukkaiden yhteinen yrttimaa.

– Valmiiden ja seuraavassa vaiheessa rakennettavien talojen väliin jää suuri sisäpiha, joka on seinästä seinään noin 45 metriä. Jo nyt asukkaat kokoontuvat sisäpihalle ilta-aikaan, lapset leikkivät aidatulla alueella turvassa ja aikuiset voivat hyödyntää kuntoilulaitteita, petanque-rataa, pihashakkia sekä grillikatosta. Tässä laajuudessa ja uudisrakentamisen yhteydessä sisäpiha on Porissa ainutlaatuinen. Vastaavankaltaisia on Turussa ja Tukholmassa, Lehtinen kertoo.

Asukkaiden ikähaitari vaihtelee korttelissa lapsiperheistä yksineläviin nuoriin ja aina yli 90-vuotiaisiin. Asunnot ovat Lehtisen mukaan pääasiassa kohtuukokoisia, 24 neliömetrin yksiöstä 124 neliömetrin kattohuoneistoon.

– Isoja asuntoja voidaan toteuttaa yhdistämällä pieniä toisiinsa. Myös huonejärjestykseen voi vaikuttaa, jos varaa asunnon ajoissa, Lehtinen vinkkaa.

Pasaasikortteli on projektipäällikkö Johanna Lehtisen ja asiakaspalveluinsinööri Marja Jantusen mukaan ainutlaatuinen kohde Porissa.

– Ostajat eivät välttämättä halua esimerkiksi saunaa asuntoonsa, etenkään kun uimahalli höyrysaunoineen on tien toisella puolen. Nyt rakennettavista asunnoista vain puolessa on oma sauna. Suunnitelluissa taloissa saunallisten prosentti pienenee edelleen, Jantunen kuvailee.

Asuntojen ostajissa on sekä sijoittajia että oman kodin hankkijoita.

– Moni ajattelee pidemmällä tähtäimellä, esimerkiksi pitää asuntoa ensin vuokralla ja muutaman vuoden päästä vaihtaa itse omakotitalosta keskustaan. Nuoret taas ostavat ensin pienemmän asunnon ja vaihtavat isompaan perheen kasvaessa, Jantunen on huomannut.

Uusille taloille on tyypillistä, että naapuria ei tarvitse haluamattaan häiritä.

– Asuntojen väliset rakenteet ovat betonia, eivätkä hissinkolina tai liikenteen äänet kantaudu sisälle. Toisaalta iäkkäämmät kokevat olonsa turvallisemmaksi, kun ympärillä on naapureita.

Parveke on ykköstoiveena uudistuotannossa. Parvekelasien asennustyö on käynnissä parhaillaan rakennettavassa Adjuntantti II -taloyhtiössä.

Porilaisille on Lehtisen mukaan erityisen tärkeää, että asunnossa on oma parveke. Pasaasissa lähes jokaisessa asunnossa onkin oma parveke.

– Pääkaupunkiseudulla käyvät kaupaksi myös parvekkeettomat asunnot, mutta täällä moni haluaa sen oman parvekkeen.

Lasitettu parveke toimii tavallaan lisähuoneena kesäkaudella. Toinen porilainen erityispiirre on polkupyörien hurja määrä.

– Vaikka jollakin asukkaalla saattaa olla useampi auto, niin täällä pyöräillään paljon enemmän kuin vaikka Tampereella. Siksi helppokäyttöinen pyöräsäilytys lukituissa tiloissa on täkäläisille tärkeää, Lehtinen sanoo.