Kuljettaja, tunnetko autosi tavat myös syksyn liukkailla?

Syyssateiden alkaessa moni autoilija miettii kulkupelinsä turvallisuutta. Vesiliirtojen vaara, ensimmäiset liukkaat ja hirviaika saavat pohtimaan entistä tarkemmin oman auton turvallisuutta. Osa vaihtaa kesäauton talveksi esimerkiksi nelivetoiseen maksimoidakseen turvallisuuden.

Vauhdista pitävä porilainen Maija Viljanen pääsi testaamaan eri Mercedes-Benz-mallien talviajo-ominaisuuksia. Maijan oma auto on Mercedes-Benz CLA coupe, ja hän on ollut tyytyväinen valintaansa.


Porilainen Maija Viljanen on aina pitänyt vauhdista, mutta toivoo autoltaan väännön lisäksi myös hyviä ajo-ominaisuuksia. Hyvä jarrutusavustaja on vain yksi hänen toivomistaan varusteista. Reilun vuoden ajan Viljanen on ajanut Mercedes-Benz CLA -malliston coupella.

– Alunperin en ollut kiinnostunut mersuista lainkaan, mutta koeajettuani sen auton olin vakuuttunut. Olen ollut tyytyväinen valintaani.

Viljasen oma auto on neliveto, ja koeajettuaan mersun erilaisia etu- ja takavetoisia malleja, on hän entistä tyytyväisempi omaan valintaansa.

– Jotenkin se tuntuu siltä, että neliveto pysyisi hanskassa paremmin, vaikka todellisuudessa tunne tulee varmaankin vain siitä, että auto vastaa mutkan jälkeen nopeammin kaasuun, Viljanen arvioi ratin takana.
 

Porilainen Maija testasi, mikä Mercedes-Benz on paras liukkaalla tiellä

 


Mercedes-Benzin tuotepäällikkö Teemu Tallqvist vahvistaa Viljasen arvion. Neliveto ei ole jarrutustilanteissa yhtään sen turvallisempi kuin etu- tai takavetoinen auto.

– Vetotavasta riippumatta kaikki autot pysähtyvät samalla tavalla. Kuljettajaa voi hieman hämätä auton käyttäytyminen jarrutuksen jälkeen. Nelivedossa kaikki renkaat lähtevät vetämään, jolloin liukkaalla auto tuntuu vastaavan nopeammin kuljettajan ohjaukseen.

Suurempi merkitys on rengasvalinnoilla, nasta- ja kitkarenkaissa on ilmeinen ero jos verrataan jarrutusmatkaa jäisellä tiellä tai lumisella alustalla, Tallqvist huomauttaa.
 

Mercedes-Benzin tuotepäällikkö Teemu Tallqvist huomauttaa, että vetotapaa suurempi merkitys auton jarrutusmatkaan on rengasvalinnalla.


Tallqvistin mukaan myös auton paino ja korimalli vaikuttavat jarrutusmatkoihin. Mercedeksen Premium-sarjassakin on yli 20 erilaista mallia, joiden paino saattaa vaihdella reilusta tuhannesta kilosta yli 2,5 tonniin.

– Talviliukkailla yleisimmät onnettomuudet ovat peräänajoja. Autovertailuissa saa nykyään viisi tähteä vain sellaiset autot, joissa on jarrutuksen tehostusjärjestelmä.
 

Myös auton paino ja korimalli vaikuttavat jarrutusmatkoihin, Tallqvist kertoo.


Mercedes-Benzin autoissa on jarrutusavustajan lisäksi myös etututka, joka havainnoi jarrutusmatkaa. Jos turvaväli on alle yhden sekunnin, syttyy kojetauluun varoituskolmio. Jos maantienopeuksilla turvaväli on alle 1,6 sekunnin ja jarrua painetaan, tekee auto täysjarrutuksen jarruassistentin avulla.

"Oma auto pitää tuntea. Olipa sitten uusi tai vanhempi auto alla, kannattaa käydä esimerkiksi liukasradalla ottamassa tuntumaa auton ominaisuuksiin"


– Silloin jarrun painamisvoimakkuudella ei ole väliä. Sitä voi painaa kevyesti kuin sormenpäällä tai sorvaista sen lattiaan koko kropan voimalla, mutta jarrutus on yhtä tehokas, Tallqvist selittää jarrutusavustajan toimintaa.
 

Tärkeintä on tuntea oma autonsa, ja Tallqvist ehdottaakin käymistä esimerkikisi liukasradalla, jotta auton ajo-ominaisuudet tulevat tutuksi.


Uusien autojen upeista avustusjärjestelmistä huolimatta on yksi asia, joka Tallqvistin mukaan on erityisen tärkeää ennen talven liukkaita.

– Oma auto pitää tuntea. Olipa sitten uusi tai vanhempi auto alla, kannattaa käydä esimerkiksi liukasradalla ottamassa tuntumaa auton ominaisuuksiin. On hyvä tietää, miten oma auto käyttäytyy esimerkiksi täysjarrutustilanteessa, jos hirvi hyppää maantiellä eteen.

– Lisäksi on syytä muistaa, että nykyautojen ajonhallintajärjestelmät on tehty siten, että auto pyrkii aina menemään renkaiden suuntaan. Suuria korjausliikkeitä eikä pumppausjarrutuksia tarvita. Riittää, että pitää ratin vakaana ja jarrun tasaisena.

Vinkit talviautoiluun:

  • Tarkista renkaat. Pohdi, millaisissa olosuhteissa ajat, eli ovatko nasta- vai kitkarenkaat sinun valintasi.

  • Tutustu autosi ajo-ominaisuuksin. Harjoittele äkkijarrutuksia ja liukkaissa mutkissa ajoa turvallisessa, avoimessa paikassa ennen liikenteeseen lähtöä.

  • Kysy myyjältä, miten uuden autosi ajonhallintajärjestelmä toimii. Varmista, että tiedät, mitä eri varoitusvalot tarkoittavat.

  • Pidä autossasi varoituskolmio, vakuutusyhtiösi päivystysnumero ja varaa riittävästi lämmintä vaatetta mukaan, jos vahinko sattuukin.

  • Säilytä riittävä turvaväli erityisesti liukkailla keleillä, niin syksyn sateilla kuin talven pakkasillakin.