”Volyymiä on!” – Porilainen joukkoliikenne saman katon alle vuonna 2017

Uuden matkakeskuksen kupeesta kulkee päivittäin 10 000 ihmistä.

Matkakeskuksen on tarkoitus yhdistää rautatieasema ja linja-autoasema Karjalankadun ja Satakunnankadun rajaamalle tontille SAMKin uuden kampuksen viereen. Kuvat: Porin kaupunki

Lähtölaituri kuudelle linja-autolle, jotka pääsevät ajamaan katetun alueen halki edistämään osaltaan liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Linja-autojen pidempiaikainen pysäköinti lähtölaitureista kauemmas, kuten myös rahtiliikenne kokonaisuudessaan. Näitä ja monia muita asioita on luvassa suunnitelman mukaan vuonna 2017. Silloin porilainen joukkoliikenne siirtyy pois useammasta yksiköstä yhden, yhtäläisen matkakeskuksen alle.

Ajatuksena on, että bussiasema siirtyy rautatieaseman viereen Karjalankadun ja Satakunnankadun rajaamalle tontille – uuden korkeakoulukampuksen viereen. Fuusiosta syntyvään matkakeskukseen keskittyisi tällöin kaikki kaupungin linja-auto- ja rautatieliikenne.

Keskuksen suunnitteluun ja rakentamiseen on myönnetty 1,2 miljoonan euron rahoitus tälle ja ensi vuodelle.

Matkakeskushanke ei suunnitelmana uusi. Ensimmäistä kertaa se oli esillä keskusteluissa Promenadi-Pori-hanketta suunniteltaessa 1990-luvun loppupuolella. Nyt hanke on liikahtanut eteenpäin ja valmista pitäisi tulla ensi vuoden aikana.

– Etäisyys helpottaisi myös lentoliikennettä. Lentokentältä kävelee rautatieasemalle kymmenen minuuttia, olen itse joskus sen mielenkiinnosta testannut, kertoo apulaiskaupunginjohtaja Kari Hannus.

Rautatieasema näkyy kuvassa takana, kampus vasemmalla.

Keskustaliikenne hoituu suunnitelman mukaan Citylinjan avulla. Se kulkee suunnitelman mukaisesti Rautatieasemalta kauppatorin kautta Puuvillan alueelle ja samaa reittiä takaisin. Citylinjaa operoisi Porin Linjat.

Matkakeskuksen yleissuunnitelman on tarkoitus valmistua tämän vuoden alussa. Joulukuussa kaupunkilaisilla oli mahdollisuus kommentoida suunnitelmia. Ratkaisematta ovat vielä olleet muun muassa lipunmyyntipisteiden sijainti, alueen tiedonkulkuun liittyvä järjestelmä sekä laiturialueen katosratkaisut.

Apulaiskaupunginjohtaja Hannus näkee hankkeessa paljon mahdollisuuksia.

– Jos ajatellaan rautatieasemaa sijainnin kannalta, kulkee siitä molemmin puolin päivittäin 10 000 ihmistä. Volyymiä on, ja sijainti on siis sitä kautta loistava. Jos ajatellaan Karjalankadun ja kakkostien välistä aluetta, siinä on paljon potentiaalista sijaintia toimistorakennuksille ja yritysten käyttöön. Myös asuntorakentamiselle sijainti tarjoaa paljon mahdollisuuksia. Alue on kaiken kaikkiaan todella kehittyvä ja mielenkiintoinen, Hannus visioi.

Matkakeskusta aletaan näillä näkymin rakentaa loppuvuodesta 2016. Sen on tarkoitus valmistua kesällä 2017 samoihin aikoihin kampuksen kanssa.

Porin matkakeskus

  • Porin kaupungin rakennuttama matkakeskus yhdistää rautatieaseman ja linja-autoaseman yhteiseksi kokonaisuudeksi Karjalankadun ja Satakunnankadun rajaamalle tontille.

  • Suunnitelman mukaan matkakeskuksesta lähtee tulevaisuudessa 170 bussivuoroa ja 7 junavuoroa yhden vuorokauden aikana.

Lue lisää ja katso havainnekuvia Porin kaupungin sivuilta.