Hyvä tarra vaatii 14 000 euron testin

Merkintätuotteiden maailmassa laatu voittaa halpatuotannon. Muun muassa Volvo ja Philips luottavat porilaisen Brand ID:n tuotteisiin.

Merkintätuotteiden on kestettävä kovaa kulutusta. Brand ID:n merkintätuotteilla on 12 vuoden takuu.

Merkintätuotteiden maailmassa pärjääminen ei ole suurpiirteisen hommaa. Tuo mielikuva syntyy nopeasti, kun kuuntelee porilaisen Brand ID:n toimitusjohtaja Juha Heljakan kuvausta työn arjesta ja alan kovasta kilpailusta.

– Jos katsotaan vaikka Volvon maansiirtokonetta, jossa kuluttajan silmään jossain etualalla oleva kuvio saattaa tuntua kummalliseltakin. Kyseessä on kuitenkin tarkkaan mietitty visuaalinen yksityiskohta ja keskeinen osa brändiä, Heljakka avaa alan käytäntöjä.

– Se taas tarkoittaa sitä, että valmistajalta vaaditaan erityistä huolellisuutta, koska nuo merkintätuotteet ovat aina näkyvimmällä paikalla tuotteessa.

Jos olet ajanut tänään partaasi Philipsin koneella, on vekottimen etiketti todennäköisesti painettu hyvinkin lähellä, nimittäin Porin Ulasoorissa. Siellä majaansa pitää juurikin Brand ID. Yksikkö eriytettiin omaksi yhtiökseen Nelostuotteen seripaino-osastosta vuonna 2007. Sen jälkeen kasvu on ollut hurjaa. Heljakka esittelee lukemia, jotka kertovat muun muassa liikevaihdon viisinkertaistumisesta vuosikymmenen aikana. Myös volyymi on kovaa tasoa: 24 vientimaata, 250 teollisuusasiakasta ja 12 miljoonaa merkintätuotetta vuosittain. Tuotteita näkee myös lähellä, muun muassa kotimaisissa veneissä ja Sampo-Rosenlewin puimureissa Porissa.

Brand ID:n tuotteet testataan tarkasti, kertoo toimitusjohtaja Juha Heljakka.

– Puolet tuotteistamme menee kotimaiseen käyttöön, Heljakka arvioi.

Suureksi kilpailijaksi alalla on muodostunut halpatyö. Heljakka on kuitenkin luottavainen siihen, että alalla pärjää kun huomioi olennaisen kriteerin. Laadun.

– Halpatyön tunnistaa esimerkiksi siitä, että käytettävä materiaali on halvinta mahdollista tarraa, monomeeriä. Se ei käytännössä kestä ulkokäytössä juurikaan, kun logot ja tarrakiinnitykset jo repsottavat. Ammattimaisempi tuotanto kestää pesua ja vuosia. Heljakka kertoo kolmen kuukauden laboratoriotestistä, joka maksaa 14 000 euroa ja jolla testataan tarran kestävyyttä ulko-olosuhteissa.

– Siinä simuloidaan 10 – 12 vuoden ulko-olosuhteita. Jos läpäisee tällaisen testin, niin voi sanoa että se kestää mitä vaan, Heljakka naurahtaa.

Sen halpatyö on kuitenkin saanut aikaan, ettei Brand ID vie Intiaan asti ”ihan perustuotteita”.

– 3D-tuotteet ja -merkit ovat yksi esimerkki siitä, mikä sinne menee kaupaksi.

Laadusta kertoo osaltaan myös yhtiön antama 12 vuoden takuu merkintätuotteille. Osaaminen vaatii toki myös jatkuvaa päivittämistä, eikä laakereilla lepäämiseen ole varaa.

– Olen sanonut, että mikäli kotimaassa ei ole ykkönen, ulkomaankauppaan on turha lähteä mukaan, Heljakka linjaa.

Valmistaja asemoi tuotteen logon ja bränditeippaukset aina näkyvälle paikalle, minkä vuoksi merkintätuotteiden on kestettävä pitkään hyvännäköisinä.

Mikä on seripainotekniikka?

  • Silkkipaino eli seripaino on menetelmä, jossa väri painetaan kehykseen pingotetun seulakankaan läpi painopinnalle.

  • Painokuvio on luotu seulakankaalle sen alapintaan kiinnitetyn sapluunan avulla.

  • Seripaino voidaan toteuttaa myös epätasaiselle pinnalle.